CARA MENAIKKAN BERAT BADAN YG IDEAL

1
Cara Menaikkan Berat Badan Menjadi Ideal - Sebenarnya, ada dua faktor kenapa kita tidak berhasil menambah berat badan. Yang pertama adalah, makanan yang dimakan tidak sempat diproses menjadi nutrisi yang boleh digunakan oleh tubuh secara 100% disebabkan oleh metabolisme yang cepat. Ini mengakibatkan nutrisi dibuang begitu saja dengan sia-sia.
Timbangan


















Yang kedua adalah pengunaan makanan yang sedikit (makan sedikit saja sudah terasa kenyang). Perut tidak dapat menampung pengunaan makanan dalam jumlah yang banyak kerana sudah menjadi kebiasaan makan sedikit saja.
Berikut beberapa Cara Menaikkan Berat Badan Menjadi Ideal yang dapat anda lakukan:
1.Penting untuk memakan banyak makanan yang tinggi kalori, protein dan garam mineral
Caranya:Gantikan nasi dengan roti. Roti memiliki kalori lebih besar dibandingkan nasi atau boleh memakan nasi dan sejam kemudian roti pula.
2.Jangan tinggalkan waktu makan dan sebaiknya makan tiga hidangan utama bersama dua atau tiga hidangan makanan sehari-hari.
caranya:Pilih makanan yang tidak mengandung bahan kimia dan pengawet berlebihan. digalakkan meengambil makanan seperti sandwich, kacang, biskut, susu, jus, keju, buah kering dan kentang.
3.Makan secara teratur jika tidak memiliki selera makan, boleh makan lima atau enam hidangan kecil sehari
caranya:Ambil hidangan yang sehat, mengambil makanan ringan bukan hanya menambah lemak yang tidak sehat, tetapi melambatkan proses metabolisme tubuh.
4.Pada waktu pagi, makan makanan yang memiliki sumber karbohidrat dan protein tinggi
caranya: Minum satu gelas susu setiap hari, roti atau telur setengah masak. Elakkan makanan yang mengandung banyak lemak
5. Berolahraga secara teratur
caranya: Lakukan senaman, angkat berat dan push up untuk membina otot  30 minit setiap tiga atau empat kali seminggu, pastikan yang bertambah adalah otot bukan lemak ketika proses menambah berat badan
6.Selepas selesai senaman anda boleh menggantikan tenaga yang keluar dengan mengambil makanan yang berkalori tinggi
caranya: Makan makanan yang memiliki sumber protein dan karbohidrat. Ini untuk menggantikan kandungan gula dalam tubuh yang telah dikeluarkan saat melakukan latihan.
7. Mengatur pemakanan sesuai dengan panduan piramid makanan sihat
Caranya: Lebihkan pengambilan makanan bagi setiap kelompok makanan kecuali gula, minyak dan lemak dalam makanan
8. Sokongan makanan tambahan
caranya: Vitamin B yang membantu mencerna nutrisi yang diambil

1 comment: