EMPAT NUTRISI YG TERSANGAT PENTING UNTUK ANAK-ANAK..

0
Di zaman sekarang ini, fastfood atau makanan segera banyak dijual, kebanyakkannya cukup susah ibu/bapa untuk menyediakan makanan sihat bagi anak-anaknya. Padahal masa kanak-kanak merupakan masa untuk pertumbuhan yang sangat penting dan bagi menentukan pertumbuhannya ketika dewasa nanti. Di sekolah,  anak mungkin saja makan makanan di kantin sekolah atau junkfood bersama teman-temannya. 
Banyak penelitian yang menunjukkan bahawa kekurangan gizi dapat menyebabkan perilaku, perkembangan dan masalah kesihatan seperti alergi dan asma n sebagainya.

Jika si anak cukup diberi makanannya, misalnya ikan, brokoli dan lobak, tp masih mungkin ada nutrisi yang kurang. Cara terbaik untuk memerangi kekurangannya adalah memberikan makan si anak dengan makanan sehari-hari. Setiap makanan yang diberi akan memberikan keseimbangan nutrisi sihat dibanding dengan "processed food" ataupun makanan yang diperkaya (fortified food).

Berikut merupakan vitamin dan mineral yang wajib bagi anak:

1. Magnesium
Mengapa anak-anak memerlukannya: Magnesium adalah sama pentingnya dengan kalsium untuk perkembangan anak. Bahkan, magnesium dan kalsium bekerja sama, kalsium berperanan dalam penguncupan otot dan magnesium adalah tuk merehatkan otot - untuk membantu anak-anak cukup tidur malam yang baik, membangun tulang yang kuat, mengatur gula dalam darah, mendukung sistem kekebalan tubuh yang sihat dan menjaga saraf dan otot berfungsi dengan baik.

Tanda anak tidak mendapatkan cukup magnesium:
Kaki gelisah atau sindrom kaki sakit/kebas, kram otot, sembelit, keletihan, lemah, sentiasa cemas dan hiperaktif.

Berapa banyak anak-anak memerlukan magnesium setiap hari:
110 mg untuk usia 4 - 8 tahun, 350 mg untuk usia 9 - 13 tahun.

Makanan sumber magnesium:
Kacang-kacangan, biji-bijian dan sayuran berdaun hijau.

2. Zinc

Mengapa anak-anak memerlukannya: Zinc sangat penting untuk perkembangan otak dan saraf, dan membantu membangun sistem kekebalan tubuh yang kuat. Zinc juga sangat penting untuk pertumbuhan yang tepat, metabolisme karbohidrat, keseimbangan gula dalam darah dan perkembangan seksual yang normal. Zinc dapat membantu mencegah kemurungan dan jerawat.

Tanda-tanda anak tidak mendapatkan cukup zinc:
Sistem kekebalan tubuh yang lemah (si anak mudah sakit), respon perhatian yang rendah, pertumbuhan yang lambat dan nafsu makan yang lemah.

Berapa banyak anak-anak membutuhkan zinc setiap harinya:
3 mg untuk usia 1 - 3 tahun, 5 mg untuk usia 4 - 8 tahun, 8 mg untuk usia 9 - 13 tahun, 11 mg untuk laki-laki usia 14 tahun keatas  dan 9 mg untuk wanita 14 - 18 tahun keatas.

Makanan sumber zinc:
Makanan tinggi protein seperti daging lembu yang makan rumput dan daging merah yg lain, daging ayam belanda, labu, bijan dan biji bunga matahari, dan beberapa makanan laut, termasuk udang, tiram, ketam dan lobster. Bahkan dark chocolate dan serbuk koko tanpa gula adalah sumber zinc yang bagus.

3. Kalium
Mengapa anak-anak memerlukannya: Kalium berperanan dalam menjaga jantung, otot dan saluran pencernaan berfungsi dengan baik untuk menjaga tubuh terhidrasi dengan membantu untuk menarik air ke dalam sel. Jika anak tidak mendapatkan cukup kalium, ia akan mengalami dehidrasi, bahkan jika dia minum banyak air.

Tanda anak tidak mendapatkan cukup kalium:
Lemah dan letih, kram otot dan masalah pencernaan.

Berapa banyak anak-anak membutuhkan kalium setiap hari:
3.000 mg untuk usia 1 - 3 tahun; 3.800 mg untuk usia 4 - 8 tahun, 4.500 mg untuk usia 9 - 13 tahun.

Makanan sumber kalium:
Buah dan sayuran berwarna, seperti tomato, pisang, kentang, avocado, tembikai.

4. Vitamin D
Mengapa anak-anak memerlukannya: Vitamin D sangat penting untuk menjadikan tulang yang kuat dan mengurangi risiko diabetes, asma, alergi dan beberapa penyakit lain. Vitamin D memiliki banyak reseptor dalam otak kita, dan kajian menunjukkan bahawa rendahnya kandungan vitamin D dapat mempengaruhi keadaan hati kita. Meskipun berlabel vitamin, ia sebenarnya hormon dan tidak dijumpai dalam banyak makanan. Sumber terbaik adalah sinar matahari, tetapi kerana anak-anak sekarang tidak menghabiskan banyak waktu di luar (dan memakai pakaian yang menghalangi sinar matahari saat mereka berada di luar), jadi banyak anak-anak yang kekurangan vitamin D.

Tanda-tanda anak tidak mendapatkan cukup vitamin D:
sakit otot, tulang atau gigi yg tidak kuat.

Berapa banyak anak-anak membutuhkan vitamin D setiap hari:
400 IU untuk bayi dan 600 IU untuk anak-anak.

Makanan sumber vitamin D:
Lemak ikan, tuna, cendawan, kuning telur, susu dan makanan lainyang "diperkaya vitamin D".

Makanan yang diperkaya biasanya mengandung versi sintetik dari vitamin D, yang disebut D2, yang dianggap tidak mudah diserap sebagaimana versi alamnya, yang dikenal sebagai D3. Jika anak memerlukan suplemen vitamin D, pilih yang jenis D3.

INILAH LENGKAP DI DALAM SATU PIL MENGANDUNGI KE-EMPAT2 VITAMIN YG DIPERLUKAN....


Boleh hubungi saya:

Mas
( id shaklee :1076676)
♥ sms/whatsApp: 016-6551125
♥ Emel : arya_nie@yahoo.com
♥ Fb: https://www.facebook.com/massyahvitacare sila klik LIKE utk info terkini

0 comments: