MAKANAN TULANG DAN GIGI YANG SIHAT..-OSTEMATRIK SHAKLEE TERBAIK-...

1
Untuk tulang yang kuat harus dijaga pertumbuhan dan kesihatannya sejak masa anak-anak. Makan makanan yang tepat dapat menjaga tulang tumbuh sehat dan kuat. Selain makanan yang tepat, senaman dan sinar matahari juga merupakan faktor penting lainnya.

Kalsium dan Vitamin D
Makanan yang baik untuk kesihatan tulang pada dasarnya terdiri dari dua hal, iaitu kalsium dan vitamin D. Kalsium merupakan mineral penting bagi tubuh agar berfungsi dengan baik, dan kalsium disimpan dalam tulang. Vitamin D diperlukan oleh tubuh untuk menyerap kalsium. Tidak mendapatkan cukup kalsium dalam makanan dapat menyebabkan tulang menjadi rapuh. dan senang untuk tulang patah.

Berikut adalah beberapa bahan makanan yang bagus untuk menjaga tulang anda sihat dan kuat:

1. Susu
Semua orang tentu tahu bahawa susu sangat baik bagi tulang. Satu cawan susu memiliki sekitar 30 persen dari kalsium yang anda perlukan setiap hari. Selain itu, susu yang dijual di kedai biasanya sudah diperkaya dengan vitamin D, sehingga mempunyai dua khasiat sekaligus.

2. Sayuran Berdaun Hijau Gelap
Sayuran berdaun hijau gelap, seperti kangkung, dan salad merupakan sumber kalsium non-susu yang baik. Tetapi harap diperhatikan bahawa bayam (biasanya dimasukkan dalam kelompok sayuran ini) mengandung asid yang membuat dapat kalsium yang tidak diserap oleh tubuh manusia.

3. Ikan salmon
Vitamin D, yang penting untuk kesihatan tulang anda, jarang ditemukan di alam. Ikan berlemak, seperti salmon, mungkin sumber terbaik Vitamin D yang berasal dari alam. Sepotong salmon saja akan memberikan anda semua vitamin D yang diperlukan dalam sehari. Selain itu, jika anda mengambil salmon didalam tin, tulang ikan salmon yang sudah lembut tentu ikut termakan juga, dan tulang itu penuh dengan kalsium.

4. Almond
Dari semua kacang-kacangan yang dapat anda temukan di bahan makanan, almond memiliki jumlah tertinggi kalsium. Anda boleh mendapatkan manfaat kalsium yang sama dari mentega almond. Dan sebagai bonus, mentega almond memiliki kolesterol dan rendah lemak dan tinggi dalam protein daripada sebiji kacang.

5. Keju
Ini cukup sederhana: Keju terbuat dari susu. Susu memiliki banyak kalsium, bererti keju juga memiliki banyak kalsium. Selain itu keju tersedia dalam berbagai jenis tinggal anda pilih mana yang anda suka. Mozzarella memiliki jumlah kalsium sangat tinggi. Untuk pilihan sihat, cobalah keju terbuat dari susu skim.

6. Ikan Tuna
Tuna adalah ikan berlemak lain yang sarat dengan vitamin D. Ikan yang menyihatkan ini juga mengandung nutrisi bermanfat lainnya dalam jumlah tinggi seperti kalium, magnesium, dan omega-3. 

9. Telur
Telur mengandung sejumlah vitamin D yang bagus dan dapat meningkatkan kesihatan tulang anda. Vitamin D ditemukan dalam kuning telur saja, jadi jika anda hanya memerlukan putih telur saja, manfaat vitamin D tidak akan anda dapati.

10. Brokoli
Brokoli merupakan sumber vitamin D selain susu dan sayuran berdaun hijau gelap. Kandungan kalsiumnya hampir setara dengan kalsium dalam segelas susu (71.8 mg kalsium brokoli sama dengan 120 ml kalsium susu). Dan brokoli tidak hanya berkhasiat buat tulang saja, juga merupakan sumber vitamin C, serat, dan nutrisi yang mengandung sifat melawan kanser.

Selain itu jika anda bermasalah dengan susu, misalnya selalu cirit birit setiap kali minum susu, anda boleh digantikan dengan yoghurt. Kejadian cirit birit ini disebabkan karena lactoce intolerence. Penyebabnya adalah kekurangan enzim pencerna laktosa. Sehingga setiap kali minum susu, butiran laktosanya akan tertinggal di permukaan lubang usus halus dan menyerap air dari sekitarnya yang kemudian memunculkan cirit birit. Dalam yoghurt, laktosa susunya sudah dipecah oleh bakteri "baik" Lactobacillus bulgaricus melalui proses fermentasi, hingga mudah diserap tubuh. 


KADANG-KADANG KITA SEMUA TIDAK MAMPU UNTUK MEMAKAN SEMUA DIATAS UNTUK MENDAPATKAN KALSIUM YANG DIPERLUKAN OLEH TULANG. JADI DENGAN ADANYA SEBIJI OSTEMATRIK SHAKLEE MASALAH PUN SELESAI.. SEBIJI VIT OSTEMATRIK MENGANDUNGI NUTRISI2 YG DIATAS.. JADI SENANGKAN.. TULANG DAN GIGI YG SIHAT DENGAN SEBIJI OSTEMATRIK...



Boleh hubungi saya di:

Mas
( id shaklee :1076676)
♥ sms/whatsApp: 016-6551125
♥ Emel : arya_nie@yahoo.com

♥ Fb: https://www.facebook.com/massyahvitacare sila klik LIKE utk info terkini

1 comment:

  1. adakah kanak-kanak seusia 11 tahun sesuai utk mengambil suplemen ini.. dan berapa kuantiti yang disarankan? adakah penyakit tulang lambat sembuh sesuai untuk take this supkemen?

    ReplyDelete